25. 1. 2021

Vyhodnocení dopravní nehodovosti v roce 2020 v okresech Opava, Bruntál a Nový Jičín

Ze statistických ukazatelů vyplývá, že v roce 2020 došlo k poklesu dopravní nehodovosti v rámci celé České republiky, Moravskoslezského kraje i jednotlivých okresů, v tomto případě se tedy jedná o Opavsko, Bruntálsko a Novojičínsko. Snížené byly hlavně i následky kolizních situací v dopravě. V rámci Krajského ředitelství policie Moravskoslezského kraje bylo v loňském roce oznámeno, prošetřeno a prověřeno 9.197 dopravních nehod, což je o 1 053 méně, než v roce 2019. Na snížení nehodovosti a poklesu v základních ukazatelích se zcela jistě a zřejmě podílelo vyhlášení nouzového stavu v naší republice a s tím související omezení volného pohybu a cestování.

Hlavní příčinou všech evidovaných dopravních nehod je již dlouhodobě nesprávný způsob jízdy řidičů a nepozorné chování účastníků silničního provozu, následuje nedání přednosti v jízdě, nepřiměřená rychlost a předjíždění.

V roce 2020 tedy v rámci Moravskoslezského kraje došlo k celkovým 9.197 nahlášeným dopravním nehodám (v roce 2019 to bylo 10.250 nehod a v roce 2018 se jednalo o 9.705 nehod). V loňském roce v souvislosti s dopravní nehodovostí zemřelo v našem kraji 38 osob (rok 2019 – 53, rok 2018 – 54), těžká zranění utrpělo 154 lidí (rok 2019 – 150, rok 2018 – 216) a lehké zranění mělo 1.849 účastníků silničního provozu (rok 2019 – 2.218, rok 2018 – 2.215). K nejvyššímu počtu usmrcených osob za rok 2020 došlo v okrese Frýdek-Místek (14), poté následovaly shodně okresy Opava a Karviná (6). Okres Bruntál zaznamenal 5 úmrtí a okres Nový Jičín 4 lidské životy. Mezi nejohroženější účastníky silničního provozu patří chodci, cyklisté a motocyklisté.

Jedna z nejtragičtějších dopravních nehod na Novojičínsku se stala 21. listopadu 2020 pár minut před desátou hodinou dopolední. V té době 63letý muž řídil osobní motorové vozidlo tovární značky Škoda Rapid na teritoriu obce Lichnov, a to ve směru na Frenštát pod Radhoštěm. Při průjezdu levotočivou zatáčkou přejel do protisměru a zde se čelně střetl s osobním motorovým vozidlem tovární značky Citroën Berlingo rovněž 63letého řidiče. Následkem tohoto střetu jsou dvě smrtelná zranění.

V opavském okrese se v loňském roce bouralo v 1.331 případech (rok 2019 – 1.476, rok 2018 – 1.449), na Novojičínsku bylo evidováno 1.216 skutků (rok 2019 – 1.402, rok 2018 – 1.229) a nejnižší počet 907 (rok 2019 – 982, rok 2018 – 998) nehod byl jako každoročně v okrese Bruntál. Obecně lze konstatovat, že nejen v těchto okresech se policisté dostali na počty evidované v roce 2017, poněvadž poté po dobu dvou let všechny ukazatele a hodnoty stoupaly.

Co se týká činnosti moravskoslezských policistů, tak kromě běžného výkonu služby a dohledu nad bezpečností a plynulostí silničního provozu, realizovali v průběhu loňského roku také několik desítek  dopravně-bezpečnostních akcí celorepublikového charakteru, krajského rozměru i okresních rozsahů. Silniční kontroly byly převážně zaměřeny na chování účastníků v silničním provozu (hlavně chodci a cyklisté), přičemž nejvíce se projevila chůze osob na červenou a u cyklistů to byl přestupek ve formě zcela chybějícího nebo nesprávného osvětlení jízdního kola za snížené viditelnosti. V okrese Opava bylo prověřována a prošetřováno 23 případů dopravních nehod s účastí chodců, 139 s účastí cyklistů a 54 s účastí motocyklistů, v okrese Bruntál 15 skutků s chodci, 37 s cyklisty a 46 s motocyklisty a v okrese Nový Jičín 25 kolizních situací s chodci, 89 s cyklisty a 29 s motocyklisty. Bezpečností opatření vykonávali i policisté v rámci tak zvaných týmů jako je například Kamionteam či Mototeam.

Dopravní policisté Krajského ředitelství policie Moravskoslezského kraje se v letošním roce 2021 budou zaměřovat nejen na priority celorepublikové (viditelný dohled, nepřiměřená rychlost, bezpečný dopravní prostor, plynulý dálniční provoz a zranitelní účastníci silničního provozu), ale budou pokračovat také v nastavených prioritách našeho kraje, kterými jsou užívání telefonu za jízdy, způsob jízdy a nepřiměřená rychlost.

 

Sníh a led nemá na jedoucím motorovém i přípojném vozidle co dělat

I když je pro řidiče počasí letošní zimní sezóny doposud velmi přívětivé, přesto policisté upozorňují širokou veřejnost na některé povinnosti, a to v souvislosti s provozem na pozemních komunikacích. Zákon o silničním provozu č. 361/2000 Sb. – zákon o provozu na pozemních komunikacích 5 – Povinnosti řidiče: (2) Řidič nesmí i) řídit vozidlo, na němž jsou nečistoty, námraza nebo sníh, které zabraňují výhledu z místa řidiče vpřed, vzad a do stran, j) řídit vozidlo, na němž nebo na jehož nákladu je led, který by při uvolnění mohl ohrozit bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.

Policisté tímto apelují na řidiče motorových vozidel všech skupin (jednostopých i dvoustopých -osobních, dodávkových, nákladních, souprav, speciálních…), aby neohrožovali bezpečnost a plynulost silničního provozu a před výjezdem vždy svůj dopravní prostředek řádně zkontrolovali a odstranili z vozu sníh, námrazu, led a jiné nečistoty. Řidiči by před jízdou měli odstranit sněhovou vrstvu či námrazu z povrchu celého vozidla, tedy z karosérie včetně všech oken tak, aby byl zajištěn řádný výhled z automobilu. Řádně očistit je zapotřebí i zpětná zrcátka, přední a zadní světlomety, ukazatele směru a obě registrační značky. Řidiči nákladních vozidel a souprav, zejména s plachtovou střechou, musí věnovat pozornost tomu, zda se na střeše nevytvořil led, který by při odtržení a případném pádu mohl způsobit vážné problémy na životě, zdraví a majetku osob.

V rámci zpomalení a zklidnění dopravy jsou na mnohých místech v jednotlivých městech a obcích vybudovány kruhové objezdy, kde v zimních měsících dochází ke kolizním situacím v dopravě v souvislosti s nebezpečím pádu sněhu a ledu převážně z přívěsů a návěsů nákladních automobilů. Odstředivá síla při zatáčení na křižovatce s kruhovým objezdem nebo při odbočování nezřídka způsobí odlétnutí sněhu nebo ledu na ostatní účastníky silničního provozu, tedy na řidiče jiných vozidel, ale i na chodce, cyklisty a motocyklisty.

Ze zákona o provozu na pozemních komunikacích zcela zřejmě vyplývá, že řidič nesmí řídit vozidlo, na němž jsou nečistoty, námraza nebo sníh, které zabraňují výhledu z místa řidiče vpřed, vzad a do stran. Dále řidič nesmí řídit vozidlo, na němž nebo na jehož nákladu je led, který by při uvolnění mohl ohrozit bezpečnost ostatních účastníků silničního provozu. V případě nedodržení této zákonné povinnosti se tak řidič dopouští přestupku v dopravě, za který mu policisté v blokovém řízení na místě mohou uložit pokutu až do výše 2 tisíc korun a ve správním řízení může být potrestán sankcí až do výše 2 a půl tisíc korun.

Před každou jízdou je nutné očistit:

  • celou karoserii, včetně střechy a nákladu (střešního nosiče, plachty na vozíku apod.)
  • všechna světla a odrazky
  • všechna okna a vnější zrcátka
  • registrační značku a označení státu
  • vyznačení nejvyšší povolené rychlosti

V zimních měsících se teploty běžně pohybují kolem nuly, někdy i pod bod mrazu. Ve vyšších polohách často sněží, v nižších zase padá sníh s mrznoucím deštěm. Na silnicích je zapotřebí počítat s ledem a sněhem, případně s náledím či se sněhovou břečkou. To, že řidič někam vyjede po čisté a suché silnici neznamená, že tomu tak bude i při jízdě zpět. Zimní pneumatiky s řádným dezénem jsou v tomto ročním období zcela nutné, tak jako stěrka (škrabadlo) skel a zimní směs ve funkčním odstřikovači oken. Ve vozidle je vhodné mít také k dispozici smetáček a malou lopatku, což se může účinně hodit při větším nánosu sněhu. Policisté také doporučují, aby si řidiči při jízdě za řádně neočištěným vozem či soupravou vozidel vždy ponechávali větší odstup, a to pro případ pádu sněhu nebo ledu z kapoty nebo plachty před ním jedoucího dopravního prostředku. I v následujících dnech, týdnech a měsících budou takové to obdobné dopravní akce probíhat, a to nejen v okrese Opava, ale také v dalších jednotlivých okresech Moravskoslezského kraje.

 

 
 

 
© 2008 Studio Kabelové televize Kopřivnice